RESURSE EDUCAȚIONALE DESCHISE
DEFINIȚII DE LUCRU
Resursele educaționale deschise (Open Educational Resources) se referă la accesul deschis la resurse educaționale, facilitat de tehnologiile informației și comunicațiilor, pentru consultare, utilizare și adaptare de către comunitatea utilizatorilor, în scopuri necomerciale.
Termenul a fost adoptat la Forumul UNESCO din 2002, la care s-a analizat impactul pe care proiectele Open Courseware îl au asupra învațământului superior.
Resursele educaționale deschise cuprind:
- materiale pentru predare – învățare: proiecte deschise (open courseware și open content), cursuri free, directoare de obiecte de învățare (learning objects), jurnale educaționale;
- software open source – pentru dezvoltarea, utilizarea, reutilizarea, căutarea, organizarea și accesul la resurse; includ si medii virtuale de învățare ( LMS – Learning Management Systems ), comunități de învățare;
- licențe de proprietate intelectuală care promovează publicarea deschisă a materialelor, principii de design și bune practici, localizarea conținutului.
Tehnologiile informaționale permit educatorilor accesul și schimbul de resurse online. Pâna în urmă cu câțiva ani, majoritatea materialelor create erau protejate, necesitând autentificarea utilizatorilor. Astăzi cele mai multe resurse sunt create si publicate liber pe Web, făcând uz de sistemele colaborative Web 2.0.
Putem compara conceptele resursele educaționale deschise cu Open Source Software. Așa cum Open Source permite utilizatorilor reutilizarea / modificarea software-ului, resursele educaționale deschise permit utilizatorilor adaptarea materialelor și sistemelor pentru necesitățile de predare / învățare proprii.
Studiile proiectului european in derulare OLCOS – Open e-Learning Content Observatory Services – relevă importanța resurselor educaționale deschise pentru învățamântul de bază, dar si pentru educația continuă, pentru dobandirea de către profesori, elevi / studenți, adulți, de competențe si cunostințe care să le permită participarea activă în societatea și economia bazate pe cunoaștere.
Resursele educaționale deschise implică o schimbare fundamentală în procesul educațional, contribuind la centrarea pe elev / student.
(Sursa http://wiki.eanswers.com/ )
Resursele educaționale deschise provoacă o schimbare majoră în educație. Cu ajutorul acestui tip de resurse trecem la un sistem de învățare în care vârsta, locul de pe glob și posibilitățile financiare nu mai sunt relevante pentru a avea acces la materiale educaționale, fie ele cursuri, manuale, exerciții, teste sau jocuri educative. Mai mult, avem acces la mai mulți profesori, la mai multe forme de învățământ și putem contribui efectiv la perfecționarea resurselor de învățare datorită modului liber în care sunt licențiate resursele educaționale. Și asta nu doar exclusiv în mediul digital sau neapărat având acces la Internet.
Resursele educaționale deschise sunt materiale pentru învățare, predare, cercetare sau alte scopuri educaționale pe care le poți folosi, adapta și redistribui liber, fără constrângeri – sau cu foarte puține restricții – legate de drepturile de autor. Materialele pot fi cursuri, planuri de lecții, prezentări, cărți, manuale, teme pentru acasă, chestionare, activități în clasă sau în laborator, jocuri, simulări, teste, resurse audio sau video și multe altele puse la dispoziție în format digital sau pe un suport fizic și la care ai acces liber.
(Sursa: www.apti.ro )